leygardagur 28. januar 1978síða 10
‹ fyrra síða allar 20 síður næsta síða ›
Hendan síðan hevði ongan tekst í PDF-skjalinum. Teksturin niðanfyri er lisin maskinelt (OCR) og kann hava villur.
Tekstur á síðuni
Síða 10
sosialurin
+ — 4-4
Nr. 7 — 28. januar 1978
Skattaspurningar
Vanligur skattgjaldari:
Kann eg leggja
pening i iløgugrunn?
Í leiðbeining til skatta-
uppgávuna stendur undir
19—20: „Hevur skatt-
gjaldari lagt í ílegugrunn
skal hetta koma fram
roknskapi. Kvittan fyri
at peningurin er goldin
Føroya Gjaldstovu, ska!
verða vidløgd sjálvupp-
gåvuni. Er hon ikki við
verður ílegan ikki góðtik
in!«
Kann hetta skiljas
sum, at eg, sum vanligu
skattgjaldari, ið setur im
á bankabók, ístaðin kam
gjalda peningin til Gjald-
stovuna til seinri vinnu-
mál, og draga alla upp-
hæddina frá á sjálvupp-
gávuni?
Hvat hendir so tá eg
skal nýta peningin?
M.
Svar:
Svarið uppá fyrsta spurn-
ing tygara er — NEI.
Í logtingslóg nr. 50 frá
23. desember 1971 um í-
løgugrunnar grein 2, verð-
ur tikið soleiðis til:
»Rætt til at avseta til
ílegugrunn hava allir
skattskyldugir einstak-
lingar, felog, stovnar,
v.m., sum reka sjálvsteð-
ugt vinnuvirki.<
**x
Hetta skal skiljast so-
leiðis, at.øll, ið hava avlop
av sjálvstoðugum vinnu-
virki, burturav hesum av-
lopi kunnu avseta í grunn
til seinni endurn“ýegjan
ella keyp av - ið
kunnu avskriva<t sam-
bært avskrivingarlógini.
Reglarnar fyri, hvussu í-
løgugrunnurin verður út-
roknaður, eru nágreiniliga
tilskilaðar í nevndu lóg.
Hettar førir við sær, at
ikki er loyvt at avseta í
ílegugrunn, um inntøkan
bert stavar frå løn fyri ar-
beiði fyri onnur.
R. T.
Kemur Loran C
undir raksturin hjá
útróðrarbátinum?
Vit hava ein útróðrarbát.
Í 1972 keyptu vit eitt Lor-
an A í bátin. Tað kostaði
12.800 krónur, og hetta
var ein virdisøking av bát-
inum uppá 12.800 krónur,
tí tað kom íkki undir
raksturin.
Nú er Loran A vorðið
ótíðarhóskandi, og í fjer
keyptu vit eitt Loran C í
bátin. Hetta kostar við
rentum 53.700 krónur.
Vanliga, tá útgerð verður
skift út á bátinum, kemur
hetta undir raksturin,
men hvussu er í hesum
ferinum? Hvussu stórur
partur av útreiðsluni kann
koma undir raksturin?
Svar:
Hesin spurningur kann
svarast út frá fleiri fyri-
treytum.
raksturin, og hvussu nógv er virdisøking av båtinum?
Ungur skattgjaldari:
Er tað rætt
at eg skal gjalda
75% í skatti?
Á sumri í 1971 fór eg til
Danmarkar úr realskúla-
num, við tí fyri eyga at fáa
mær eina útbúgving, men
tað vísti seg, at eg ikki
kundi sleppa inn beint tá.
Eg fekk mær tí fyribils-
arbeiði sum servitrisa, so-
leiðis at eg kláraði meg til
dagin. Seinni kom eg so
inn, og fekk mina út-
búgving. Eg helt á at ar-
beiða í eitt ár. = Tilskil-
ast kann, at undir út-
búgvingini fekk eg eina
lítla mánaðarlen. Herav
rindaði eg sum allir aðrir
danir kelduskatt! Síðan
flutti eg heim aftur til
Feroyar í 1976 við árs-
byrjan, og varð sett í
skatt beinanvegin. Eg
havi síðan næstan einki
annað kunna brúkt mína
len til, enn at gjalda skatt
við, ella við eðrum orðum
70—75% av inntøkuni í
1976 er farið í skatti!
Tann álíknaða skattin
havi eg roynt at goldið, tí
frá bygdaráðsformanni
okkara fekk eg at vita, at
so átti at vera.
Nú ein dagin fortaldi ein
vinmaður, at eg átti ikki
at gjalda handa skattin.
At eg var skattað eftir
einari lóg, sum varð gjerd
til tey, sum rýma uttan-
lands undan skatti eftir at
hava havt eina gigant-
inntøku i Føroyum. Hann
segði víðari, at hesi ungu,
sum fóru uttanlands at út-
búgva seg, skuldu tá tey
komu heim, skattast sum
fastbúgvandi.
Er hetta so, sum vin-
maður mín fortaldi, ella
eigur man at gjalda 3/4 av
inntøkuni í skatti?
Anna
Svar:
Tá tygum koma heim til
Feroyar í 1976, aftaná at
hava fingið útbúgving í
Danmark, og aftaná at
hava arbeitt í Danmark í
eitt ár aftaná endaða út-
búgving, koma tygum
undir reglarnar í grein 19 í
skattalógini, har greitt
verður frá, hvussu maður
ella kvinna verða sett í
skatt, tá tey eru tilflytarar
úr útlondum.
Um roknað verður við,
at tygum eru flutt heim
aftur 1. august 1976,
verða tygum sett í skatt
av teirri inntøku, tygum
koma at hava frå flyting-
ardegnum til 31. mars
1977. Tað er restina av
skattaárinum. Henda inn-
tøka verður umroknað til
inntøku í 12 mánaðir.
Allar loyvdar útreiðslur
verða eisini frádrignar og
umroknaðar til 12 mánað-
ir. Javnvágskattur verður
frádrigin, og verður so
skatturin roknaður út eftir
eini årsinntøku, men sku-
lu tygum bert gjalda skatt
fyri tíðina frá 1/8 1976 til
31/3 1977, ella 8/12 av tí
samlaða skattinum.
Líkningarráð Feroya
**xx
1. Um hitt ótíðarhósk-
andi Loran A verður selt,
verður seluupphæddin
drigin frá virðinum av
bátinum, og verður virðið
av Loran C, uttan rentur,
lagt afturat og avskrivað
saman við bátinum. Tann
parturin av rentuni, ið er
íroknaður teimum pr. 31.
Tá ein útróðrarbáturin skiftir Loran A út við Loran C, hvussu nógv kemur so undir
12. 1977 falnu avdrøgu-
num, verður frádrigin yvir
raksturin.
2. Verður hitt gamla
lorantólið standandi í bát-
inum, verður einki at
draga frá, men verður
virðið av tí nýggja Loran
C viðgjert eins og oman-
fyri frásagt.
3. Um tað gamla Loran
A verður beint burtur, ber
til at finna fram til, hvus-
su nógv er avskrivað av tí
(eins nógv í procentum, og
av bátinum fyri árini 1972
— 1976, bæði ár íroknað),
og so draga restina frá
yvir raksturin. Virðið av tí
nýggja tólinum verður
vidgjørt sum omanfyri
sendir, tá boð eru komin
um tilflytingina, eitt út-
fyllingarskjal til tygum,
har tygum skulu uppgeva,
hvat tygum vænta at for-
vinna í omanfyri nevnda
tíðarskeiði, og hverjar út-
reiðslur tygum hava í
sama tidarskeidi.
Tá hettar skjal er komið
aftur frá tygum, verður
skatturin roknaður út, og
rokning send frá Feroya
Gjaldstovu.
Tá komið er út um 31.
mars 1977, verða tygum
biðin um at upplýsa, hvat
tygum veruliga hava for-
vunnið í nevnda tíðar-
skeiði, og verður síðani
álíkningin broytt sam-
svarandi hesum upplýs-
ingum. Um tygum nú av
eini hverjari orsek ikki
hava svarað uppá hesar
fyrispurningar frá Líkn-
ingarráð Feroya, verður
mett um inntøkuna, og
skatturin útroknaður
samsvarandi, og kann tað
tá væl henda, at tygum
koma at rinda sterri skatt,
enn tygum hevdu gjert,
um tygum hevdu latið
ráðnum upplýsingarnar.
Fyri næsta skattaár,
t.v.s. frá 1/4 1977 til 31/3
1978, verða tygum enn
einaferð skattað fyribils
av teirri inntøku tygum
vænta at forvinna, og
verður hettar broytt
sambært veruligum inn-
tøkum, tá komið er út um
31/3 1978. Síðan koma
tygum undir vanliga
skattskyldu framyvir av
teirri innteku tygum hava
vunnið árið frammanund-
an, eins og tey, ið eru fast-
búgvandi í Føroyum.
Annar spurningur tyg-
ara snýr seg um, um tyg-
um kunnu sleppa frá at
verða sett í skatt sum til-
flytari úr útlondum, og í
staðin verða sett í skatt,
sum um tygum ongantíð
hevdu verið burturflutt.
Landsstýrið hevur,
samb. 7. petti í grein 19 í
skattalógini, heimild til,
har serlig viðurskifti eru,
at gera av, at persónar, ið
flytur higar til lands, ikki
verður skattaður sum til-
flytari, men eftir teimum
reglum, sum galdandi eru
fyri persónar, ið búgva
har.
R. T.