leygardagur 29. mars 1969síða 5
‹ fyrra síða allar 8 síður næsta síða ›
Hendan síðan hevði ongan tekst í PDF-skjalinum. Teksturin niðanfyri er lisin maskinelt (OCR) og kann hava villur.
Tekstur á síðuni
29. mars 1969
Umsóknir verða at senda
nr. 117 frá 13. apríl 1938
Aftrat er tað ein treyt, at
takast í brúk innan eitt ár
FØRO
Leyst biografloyvi
Loyvið at reka biograf i E
iðis kommunu er leyst.
Føroya landsstýri innan 1.
mai 1969. Umsøsjarar skulu lúka treytirnar eftir lóg
um ljósmyndaskipanina.
ljåsmyndahøllin = verður
gjørd sambært fyrisetan í kunngerð nr. 12 frá 12. de-
sember 1948 um ljósmyndahgllir,
ir filmir verða sýndir. Ljósmyndahgllin
har serliga eldfim-
má kunna
aftaná at loyvið er givið.
YA LANDSSTÝRI
Froðbiar sóknar sjúkrakassi
setir ársaðalfund sín tann 31.
Dagsskrá:
Val av orðstýrara
23 ÞJ =
mars -69 kl. 20 í Fylking
Frásøgn um virkið í farna ári
Roknskapini fyri sjúkrakassan og flutningskassan
verða framløgd til góðkenningar
>
um,
5. Limagjaldið
6. Orðaskifti.
Tvøroyri, 22. mars
Innkomið uppskot til val av formanni, stjórnarlim
grannskoðara og tiltaksmonnum
1969.
JÓRNIN
ST
Spinnid i Gøtu
tygum fáa gott tógv, og skjóta avgreiðslu.
Vit keypa óvaskaða og vaskaða ull og selja øll sløg av
føroyskum tógvi.
v/ Ólavur
af de fiskale myndigheders risi-
ko for, at afgiftsbeløbene bliver
uerholdelige.
Aftgiftssystemet medfører
flere fordele for erhvervslivet.
Efter udløbet af den første
afgiftsperiode vil virksomheder-
ne på grund af fradragsretten
som indgående afgift for afgif-
ten på virksomhedens indkøb
have opnået, at dens driftsbyg-
ninger, maskinpark, værktøj,
materialer og varelagre m. v.
henligger i ubeskattet stand.
Hvis en vare går Kl grunde,
før den når ud til forbrugerne,
skal der ikke svares afgift —
eller rettere, den pågældende
virksomhed vil automatisk få
sin ved indkøbet erlagte afgift
tilbagebetalt gennem fradraget
for indgående afgift.
Hvis varer må sælges med
tab, svares der kun afgift i for-
hold til den forrengede værdi.
En virksomhed, der har tab
på sine udestående fordringer,
kan gennem regulering af den
udgående afgift få godtgjort af-
giften af tabet.
været muligt under de hidtidige |
afgiftslove.
Der er også en fordel ved
merværdiafgiften, at eksporten
automatisk går fri, uanset hvem
der eksporterer. Varer, der ud-
føres til udlandet, skal nemlig
ikke medtages i opgørelsen
over den udgående afgift og
bliver altså helt fritaget for af-
gift, idet eksportørerne jo kan
fradrage den indgående afgift i
deres opgørelser.
Efter den nye danske mervær |
diafgiftslov lægges der afgift på
den erhvervsmæssige omsætnir
Dette har ikke |
TØTINGARVIRKID
Gregersen == tlf. 20 í Gøtu
af varer og ydelser.
Alle varer
— er omfattet
cipperne enkle:
nye som brugte
af afgiftspligten. Der er dog
særlige regler for fly, skibe på
5 BRT og derover samt aviser,
idet disse varer kan afsættes af-
giftsfri. Varerne er bragt ind
under afgiftssystemet, hvilket
betyder, at der — selv om va-
rerne kan afsættes afgiftsfrit —
alligevel er fuld fradragsret for
afgiften vedrørende varernes
fremstilling og salg. Et værft
| kan således sælge en nybygning
og har alligevel fuld fradrags-
kan værftet afgiftsfrit udføre re-
parations-, vedligeholdelses- og
ombygningsarbejder på disse
skibe.
Også gas, vand, elektHicitet
og varme 0. lign. anses ifølge
loven som varer, men levering
af disse varer som led i udlej-
| ning af hus eller husrum med-
| fører dog ikke pligt til at svare
afgift.
For så vidt angår ydelser, er
| afgiftspligten ikke gennemført
| fuldt ud. En lang række ydel-
ser, herunder alle arbejdsydel-
ser på varer og på jord, byg-
ninger og fast ejendom, omfat-
tes af afgiftspligten. Det samme
gælder f. eks. transport, med
undtagelse af personsbeford-
| ring, samt ekspedition og told-
| klarering. Men der findes også
en del ydelser, som likke bliver
| afgiftspligtige.Det gælder navnlig
ydelser inden for servicefagene,
Hvad varerne angår, er prin- |
på 5 BRT og derover afgiftsfrit |
| ret for afgiften vedr. skibets |
| fremstilling. På samme måde
SOSIALURIN
hevur ársaðalfund mánakvoldið |
31. mars kl. 20.00 í Sjónleikar-
húsinum við hesi dagsskrá:
1. Frágreiðing frá farna árinum
2. Grannskodadur roknskapur
ár til góðkenningar.
sum hava goldið límagjald fyri
|3. Val av 3 neyndarlimum og 2
| tiltaksmonnum.
|4. Val av 2 grannskoðarum og
| 2 tiltaksmonnum.
| 5. Ymist.
| Atkvødurætt hava teir limir,
|
| seinasta ár (1. og 2. fjórðingsár
1968). Teir, ið ikki hava goldið
| fyrr, kunnu gera tað við inn-
| gongdina.
| Nevndin.
ti
Skrivimes king til selu
Ein so gott sum nýggj Reming-
lton skrivimaskin Í besta
standi, til sølu
Prentsm. v. á
———iH"" 1 ——————————|
| Keypið
| frá teimem, sum lýsa í
og fíggjarætlan fyri komandi |
'Havnar Sjónleikarfelag |
Nr. 25
Skák og mát
Teir stóru kunnu eisini
mistaka seg
Í talvkapping millum danska |h5. 23. f3xe4, Fh5xh3 skák.
| stórmeistaran Bent Larsen og | 24. Kfl-e2,Fh3-h5 skák 25.
| fyrrverandi heimsmeistaran Tal,'Ke2-d2, d5-d4. 26. Kd2-cl,
Sovjetsamveldinum, vann |d4xe3. 27, f2xe3, BcS5xe3 skák.
| Bent Larsen talvid tå líkindini ; 28. Kcl-bl, Be3-d4. 29. Ba6-c4,
| véru av teim allar ringastu. | Re8-e7. 30. Bbl-a2, Re7-d7.
| Kappingin fór fram í Amster- | 31. Ral-cl, Bd4x b2 32, Fc2x
dam, Hjá Bent Larsen st6d | b2, Rd7-d2. 33. Rcl-c2, Rd2x
kongurin so at siga einsamallur, |c2. 34. Fb2xc2, FhS-e5. 35.
men flutti hann bert kongin yv- | a3-a4, g7-g6. 36. Fc2-f2, Rd8
ir í hitt borðið og sat eftir við | d7. 37. Rel-fl, Kg8-27. 38. Bc4
vunnum talvi xf7, FeS-c3, 39. Bf7-d5, Rd7-d8
Talvid sær soleiðis út. Bent/| 40. Ff2-a7 skák, Kg7-h8. 41.
Larsen hevur hvítt og Tal! Fa7-e7, givið
svart. — —
I. Rigl-f3, Rig8-f6. 2. c2-c4, || * þa se |
e7-e6. 3. Ribl-c3, e7-d5. 4. d2- |
44, 075. 5. €2-03, Rib8-c6. 6.||Á 8 |
| c4xd5, e6xd5. 7. Bfl-e2,|| i 8 %
c5xd4. 8. Rif3xd4, Bf8-d6. 9. ,
0-0, 0-0. 10. Rid4-f3, Bc8-e6. |
11. b2-b3, Fd8-e7. 12. Ric3-bS5, ||
| Bd6-c5. 13. Bcl-b2, Ra8-c8, || | 2
| 14. a2-a3, Rif6-e4. 15. RibS-d4. || ll |
Be6-g4. 16.Rfl1-el, Rf8-e8. 17 På i
Rid4xc6, b7xc6 18. Be2-a6, | ES |
Rc8-d8. 19. h2-h3, Bg4-h5. 20. || |
Fdi-c2. HBh5xf3. 21. gs2xf3|! j > 7 |
Fe7-gs skák. 22. Kgl-fl, FøS-l a b c d e í g h
SOSIALINUM !
sásom
| undervisning,
| ling m. v.
Ifølge moms-loven er den, hvis
omsætning af varer
5.000 kr. årlig, fritaget for
svare moms. Virksomheder,
er fritaget for at svare afgift,
får på den anden side ikke mu-
| lighed for at opnå
| momsen på deres indkøb.
Med den anførte beløbsgræn-
se på 5.000 kr. årlig vil kun
ganske små virksomheder, her-
| under f. eks. virksomheder, der
| alene drives som fritidsbeskæf-
tigelse eller kun udøves lejlig-
hedsvis, være fritaget for at sva
re afgift af deres omsætning.
I loven er der endvidere gi-
vet mulighed for administrativt
at fritage andre grupper af
virksomheder for at svare af-
gift, idet man på grundlag af
erfaringer ved administrationen
af engrosafgiftsloven måtte for-
udse, at der under lovens prak-
tisering ville fremkomme til-
fælde, hvor det ville være hen-
sigtmæssigt at kunne indrøm-
me fritagelse.
Fritagelsesbestemmelsen er bl
a. blevet anvendt til fastsættelse
blinde håndværkere, hvis
sætning ikke overstiger 25.000
kr. årlig.
I medfør af loven kan finans-
| ministeren = fastsætte — regler,
| hvorefter virksomheder, der af-
sætter andre ydelser end dem,
der i loven er nævnt som afgifts
af regler om afgiftfritagelse for |
om- |
| 6) af bortforpagtere
advokatvirksomhed, | pligtige,
| bank- og forsikringsvirksomhed | ansøgning
hospitalsbehand- |
|
| svare afgift eftir de
| og afgifts- | regler af de ydelser, der om-
| pligtige ydelser ikke overstiger | Í fattes af
|
|s
| somheder af sine
Í
|
|
|
| FÆRØSK MARGARINE
Vita No I
VITAMINISERET
FÆRØSKT PRODUKT
FINT PROE UK
villige registrering.
at virksomheden skal
almindelige
medfører,
den frivillige registre-
at | ring.
der |
| betydning for virksomheder,
fradrag for | herunder f. eks. også forenin-
ger, der i forbindelse med af-
sætningen til registrerede virk-
ydelser an-
udstyr.
vender kapitalkrævede
Ved den frivillige
| opnås, at der skal svares afgift
af ydelserne, men denne afgift
kan af den registrerede modta-
ger fradrages som indgående af |
gift. Den frivilligt registrerede |
virksomhed kan ved sin egen af |
regning med myndighederne fra |
| trække afgiften af udstyret som
indgående afgift.
Indtil dato er der fastsat reg-
ler for frivillig registrering af:
1) havne,
2) af skibs- og varemæglere
samt agenturvirksomheder,
3) af brancheorganisationer
som f. eks. landbrugets for-
eninger,
4- af lodserier,
5) af revisorer,
af
ejendomme m. v, samt
7) af bortforpagtere af hoteller
og restaurationer,
ner og fabrikker m. v.
|
|
|
|
|I
| omsætning,
|
| terhvervenes likviditet
| endvidere i
Í
| efter eksportvirksomheder
land- |“
tankstatio- | gives tilladelse at
Frivillig registrering kan have | gik
| varerne,
| den betaler for det afgiftsplig-
registrering | net de leverancer,
UM FEER . ED ebbe)
kan registreres efter| serier ikke skal svare afgift af
den såkaldte fri- | vare og ydelser, som leveres til
i eller præsteres for skibe i uden-
En sådan frivillig registrering | rigsfart;
| landske som danske skibe.
dette gælder såvel uden
hvoraf der skal be-
tales afgift den afgiftsplig-
tige værdi er, som det frem-
af mit eksempel med ler-
det vederlag, som kun-
Den værdi,
tige vare eller ydelse, heri ikke
medregnet momsen
moms-lovens $ 12 er opreg-
der ikke skal
medregnes til den afgiftspligtige
Dette gælder bl.
af varer og ydelser, her
| under bl. a. også afsætning af
de tidligere omtalte skibe pá 5
| BRT og derover. Eksportørerne
| skal således ikke beregne afgift
af disse eksportleverancer, men
a
| eksport
ind-
af
med
har fuld fradragsret som
gående afgift for afgiften
alle indkøb i forbindelse
eksporten. For at lette ekspor-
har man
loven regler, hvor-
hvis
afgift regelmæssigt er
af-
an-
udgående
indgående
til at
afgiftsperioder
Der
mindre end den
gift, kan få
kortere
tilladelse
vende
lend kvartalet kan således
af-
regningsperioder på ned til en
benytte
Det skal nævnes, at f. eks. fri- | "80
villigt registrede havne og lod-|
(Framhald)