mánadagur 2. februar 2015síða 47
‹ fyrra síða allar 72 síður næsta síða ›
Tekstur á síðuni
23
Vinnublaðið
hjá Miðlahúsinum
nr. 1
I
2. februar 2015
Fríir ágóðar
skulu altíð
skattast
Hóast Taks nú hevur sent rundskriv við leiðreglum
um, hvussu frítíðarátar og summarhús skulu
skattast, um hetta eru ágóðar frá partafelag,
so er einki nýtt í, at skattur skal roknast
Jákup Mørk
yri góðari viku síðani sendi Taks
út tíðindaskriv, har boðað frá,
hvussu frí atgongd til summarhás
ella frítíðarbát – ella bæði tvey
– skal skattast, um talan er um
ogn hjá partafelag, sum stjóri ella
leiðsla hava fría atgongd til.
Hóast Taks ikki hevur havt
júst peningaligu ásetingina av
hesum ágóðum fyrr, so merkir
tað á ongan hátt, at talan fram til nú hevur
verið um ágóðar, sum ikki skulu skattast.
Meginreglan í skattalógini er, at øll inn
tøka er skattskyldug. Og upp í skattskyld
ugu inntøkuna skulu millum annað roknast
ágóðar, sum verða móttiknir, og sum hava eitt
peningaligt virði.
Í rundskrivinum vísir Taks eisini til
grein 25 í skattalógini, har staðfest verðu,
at als, sum verður lagt inn í peningi ella
peningsvirði, er skattskyldugt.
Meginreglan er tí ikki, at hóast ávísur
ágóði ikki stendur positivt nevndur á lista
num yvir fríar ágóðar, so skal skattur roknast
av slíkum ágóða. Líkimikið, um talan er um
fría atgongd til bát ella um fría atgongd til
venjingarmiðstøðina.
Mannagongdin, tá fríir ágóðar verða skatt
aðir, er soleiðis, at virði av fríu ágóðunum
verður lagt afturat vanligu lønarinntøkuni, tá
sjálvuppgávan verður gjørd. Fær ein stjóri t.d.
500.000 kr. í løn um árið, umframt ágóðar við
virði av 100.000 kr., so verður skattskylduga
inntøkan uppgjørd til 600.000 kr.
Taks dagførir á hvørjum ári satsirnar fyri
virðið av fríum ágóðum. Ásetingarnar síggjast
á heimasíðuni hjá Taks, og er á síðuni prenta
vit satsirnar, sum eru galdandi fyri 2014 og
2015.
F
Fríir ágóðar
Bústaður
2014
2015
Fríur bústaður pr. M2
739
715
Frítt el
10.000
10.000
Frí olja
27.900
27.000
Matur (fyri hvønn dag)
Fríur matur (3 máltíðir)
63
61
2 máltíðir
47
46
1 máltíð
36
35
Eginnýtsla av vørum
Keypmenn
16.700
16.700
Bakarar v/keypmansvørum
13.900
13.900
Bakarar
5.200
5.200
Fríur bilur
1100 kg og minni
57.300
56.900
1101 kg til 1300 kg
66.300
65.800
1301 kg til 1500 kg
79.300
78.800
1501 kg og meira
8.890
88.400
Vøruvognar av skapi sum persónvognar verða skattaðir við 60% av
virðinum, sum er galdandi fyri persónvognar
Bussar upp til 10 persónar, sum verða nýttir til hýruvognskoyring, verða
skattaðir við 60% av virðinum, sum er galdandi fyri persónvognar í 2014. Í
2015 verða hesir roknaðir sum fríur ágóði við virði á kr. 16.000
Hvat sjálvari uppsparingin viðvíkur, er
tað at kalla fullkomið lutfall ímillum tað, ein
rindar inn í skipanina og, hvussu nógv, tí fært
goldið í pensjón.
– Meiri tú rindar inn, meiri fært tú út, og
jú fyrr tú byrjar at rinda inn, jú meiri fært tú í
pensjón.
Annars er eitt ótal av mátum, tað ber til at
seta eina eftirlønarskipan saman uppá, eisini
við partabrøvum, eitt nú aldurstilagaðum
partabrøvum og lánsbrøum, har
samansetingin ímillum partabrøv og lánsbrøv
verða sett soleiðis saman, at vágin minkar við
aldrinum.
Rinda húsalán ella rinda pensjón?
Á fundinum í Kvinnufelagnum kom eisini
fram, at hjá summum kundi tað verið snilt
at leggja størri dent á at rinda húsalánið
niður, heldur enn at rinda nógv til eina eftir
lønarskipan.
Jan Otto Holm heldur, at inngjaldið til
pensjónir verður so hart skattað, at tað av
markar hugin at spara saman til eftirløn.
Síðani flatskatturin kom, verða 40 prosent
rindað í skatti av tí, sum verður goldið í eina
pensjónsskipan.
– Trupulleikin við pensjónini er, at hon
er kravd, og at hon er ov hart skattað. Hevði
skatturin verið nøkur prosent lægri, hevði
tað verið nógv áhugaverdari hjá fólki at spart
saman til eftirløn.
Tað ger, at í summum førum kann tað
loysa seg dríva á at rinda húslánið niður og at
spara saman sjálvur.
– Tað gevur ikki nógva rentu, men
hinvegin er fyrimunurin, at tað fer ikki at
avmarka fólkapensjónina.
– Tað gevur eisini eitt stórt frívirðið í
húsunum, sum kann verða eitt gott ískoyti til
pensjónsárini.
Tað liggur nevniliga í kortunum, at tey,
sum hava sínar egnu privatu pensjónir, skulu
ikki eisini hava fulla fólkapenjón.
Men sparir tú sama sjálvur, hevur tú onga
privata pensjón og sostatt ávirkar tað ikki
fólkapensjónina frá tí almenna.